Tijdens een eerdere raadsvergadering met als thema Markt 24 diende wij een motie in waarin wij het college opriepen om meer aandacht te geven aan de informatievoorziening rondom toegankelijkheid. Voor iemand met een beperking is het fijn als je vooraf al weet of een locatie wel/niet toegankelijk is, dit voorkomt teleurstellingen indien een locatie niet toegankelijk blijkt te zijn. Dankzij de toezegging van wethouder Kuiper konden we deze motie intrekken. Dit smaakte naar meer, dus is ons team toegankelijkheid aan het werk gegaan.
Als Nederlands staatsburger heb je het recht om anoniem en zelfstandig te stemmen bij verkiezingen, maar dit is voor mensen met een beperking niet vanzelfsprekend. Zo blijkt niet elk stembureau volledig toegankelijk te zijn voor rolstoelgebruikers. Een voorbeeld is het ontbreken van een breed en in hoogte verstelbaar stemhokje of een voordeur van een stembureau waarbij je de deur naar je toe moet opentrekken, maar omdat er een drempel is, moet je achteruit naar binnen. Zie maar eens een zware deur achter je rug naar je toe te trekken en dan vervolgens over de drempel te komen, zonder dat de deur al dichtgevallen is. Of probeer maar eens met een visuele beperking zelfstandig het juiste bolletje in te kleuren, zonder buiten de lijntjes te gaan.
Voor mensen met een visuele beperking is er een stemmal ontwikkeld. Het stembiljet schuif je op een specifieke manier, die je uitgelegd krijgt dankzij audio ondersteuning, in de mal. Heb je de juiste pagina in het stembiljet liggen, dan zijn er gaatjes bij de aankruisvakjes en kan je zelfstandig anoniem stemmen. Een stemmal is helaas “nog” niet universeel te gebruiken en de aanschafprijs is zeer hoog. Daarom heeft de gemeente er voor gekozen om eenieder met een visuele beperking die gebruik wil maken van deze stemmal, gratis op en neer te brengen en begeleiden naar de Utrechtse Heuvelrug, waar wel de stemmal aanwezig is. We hopen dat bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen elke gemeente voorzien is van een stemmal, aangezien de universele versie in ontwikkeling is.
Vergelijken we de informatievoorziening op de website van onze gemeente met een gemeente als Amersfoort of Assen, dan is er een hoop winst te behalen. Hierover is ons team toegankelijkheid in gesprek gegaan en blijven we in gesprek met het team van de verkiezingen om bij de volgende verkiezingen hier in te verbeteren. We zijn de ambtenaren dankbaar voor hun enthousiaste inzet.
Tijdens het gesprek met de gemeente is het ook over de toegankelijkheid in de openbare ruimte gegaan. Hoe kan het bijvoorbeeld dat de blindegeleidelijnen bij de bushalte op de Steenstraat bij de herbestrating niet teruggeplaatst zijn? Binnen 3 uur kregen we vanuit de verantwoordelijke ambtenaar het positieve belletje dat de blindegeleidelijnen door een andere partij opnieuw aangelegd gaan worden in een latere fase. We zijn blij met deze goede werkrelatie en snelle communicatie. Binnenkort gaan we samen met ambtenaren een rondje maken om de knelpunten te duiden in de openbare ruimten, maar daar later meer over.