F1 in de Wijkse politiek

is het besturen van een gemeente te vergelijken met het besturen van een Formule 1 auto? In ieder geval moet je samen met je pit crew zorgen dat je op de weg blijft.

Ongecontroleerde ambitie en te hard rijden zorgt er voor dat banden sneller slijten, je uit de bocht vliegt, zonder brandstof komt te staan of een crash veroorzaakt. Heb je de auto niet onder controle, of beheers je het luisteren naar je pit crew en banden niet goed genoeg, dan ga je de top niet halen. Eindigen als eerste red je alleen als je goed samenwerkt. Hou de crew en je fans op je hand, dan zorgen zij voor de extra motivatie om nummer één te worden.

Bestuurders (het college van burgemeester en wethouders) hebben de raadsleden en ambtenaren als pit crew. Samen  zijn zij een team en bepalen zij de strategie. De pit crew zit doorgaans met veel medewerkers diep in de dossiers en weten wanneer een bestuurder beter links, rechts, rechtdoor of op de rem moet trappen. Bestuurders willen vaak alleen maar zo snel en hard mogelijk rijden om als eerste over de finishlijn te komen om hun stoeltje te behouden of in een ander groter team aan de bak te komen. Deze houding kan botsen, wat je kan horen tijdens de boordradio, of te wel de raadsvergaderingen. Luistert de bestuurder niet naar het advies van de pit crew, dan loopt de bestuurder het risico de finishvlag niet te halen. Tenslotte gaat het teambelang (Wijk bij Duurstede) voor.

Hoe vaker een bestuurder even gas terug neemt (lift and coast, ook wel goed luistert en overlegd met de pit crew), hoe beter hij of zij met haar banden om kan gaan. Is hij of zij niet zeker of de juiste strategie gekozen is, dan komt er een extra pit stop, worden de banden gewisseld en gaat de bestuurder door. Zijn de banden over de top gejaagd? Is er niet geluisterd naar de analyses van de pit crew? Heeft de bestuurder zelf een ambitieuze eigen strategie bepaald, zal het resultaat ongewenst zijn en de pit crew en de fans  ontevreden achter blijven.

Bepaald de bestuurder zelf om van een 2 stops strategie naar een 1 stops strategie te gaan, dan kom je op enig moment met een auto zonder brandstof te staan. De brandstof zijn de financiën van onze gemeente. Leef je als bestuurder met de gedachte, nog een rondje op topsnelheid kan er nog wel bij. Sta je op een moment, ruim voor de eindstreep, gewoon aan de kant zonder brandstof. Net als in de formule 1 heeft ook een gemeente een budget cap die niet overschreden mag worden.

BurgerBelangen, als deel van deze pit crew adviseren onze bestuurders om zorgvuldiger met de pit crew en de brandstof om te gaan. Luister eens echt naar de pit crew en de fans/inwoners. Het teambelang is groter dan het eigen belang. Neem soms even gas terug of trap op de rem van je ambitie wanneer de pit crew en fans niet meer achter je staan. Boze en teleurgestelde fans wil je in geen enkele sport. Het besturen doe je toch voornamelijk voor hen? Je kan  ook wereldkampioen worden met 4e en 5e plekken wanneer de middelen er niet meer zijn.