Enige tijd geleden kwam er een bericht naar buiten waarin werd vermeld dat de Lekdijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede in de weekenden gesloten zal gaan worden voor motorrijdend Nederland, in de periode van juli t/m september. Dit riep, en roept nog steeds, veel reacties op. Er zijn een aantal voorstanders, maar nog vele malen meer tegenstanders.
Actiegroep Werkgroep Motoroverlast Amerongen, bestaande uit een aantal personen die in Amerongen (zijn komen) wonen, ervaren overlast van motoren. Het geluid, de snelheid, het is een doorn in hun oog en naar eigen zeggen van meerdere mensen die in Amerongen wonen. Dat kan, dat mag. En natuurlijk zal daar naar gekeken moeten worden wat nu werkelijk het probleem is en hoe groot de overlast die veroorzaakt wordt is. Normaal gesproken ga je dan in gesprek met elkaar en probeer je tot een oplossing te komen. Je zou meer (snelheids)controles uit kunnen voeren, drempels neerleggen, en ga zo maar door. Betrek iedereen hierin; WMA, KNMV, Gemeentes die ermee gemoeit zijn, enz.
Wat echter de verbazing schetst, een kleine groep die wat overlast ervaart wil een compleet verbod, een wegafsluiting voor één groep verkeersdeelnemers. En nog meer, tot aan Rhenen toe willen ze invloed uitoefenen. Dan rijst de vraag, realiseert deze groep zich wel wat voor nevenschade hier aan vast zit?
Er is inderdaad een handjevol motorrijders die het verpest voor het gros, zoals het vaak gaat wanneer er klachten gemeld worden. Is het eerlijk om dan een hele grote groep aan te pakken en alles over 1 kam te scheren? Of zou het eerlijker zijn de groep die het verpest aan te pakken, door bijvoorbeeld die extra controles uit te voeren? Erg democratisch is de huidige werkwijze in ieder geval niet.
Zoals net aangegeven, je gaat een gigantische nevenschade krijgen. Niet alleen zal Amerongen minder toerisme krijgen, toeristen die het kasteel bezoeken, een terrasje pakken. Ook de omliggende Gemeenten, met in het bijzonder Wijk bij Duurstede, zal een enorme impact gaan ervaren. Wijk bij Duurstede met al z’n geschiedenis, z’n horeca, cultuur. Het is een geliefde stad bij mortorrijdend Nederland. Is het eerlijk om al die schade te veroorzaken, de duizenden mensen hun hobby, nee passie, stukje bij beetje af te nemen? Alleen omdat een kleine groep schreeuwt om een podium. Het lijkt tegenwoordig wel hoe meer geluid je maakt, hoe meer je voor elkaar krijgt. Helaas gaat dat niet op voor de motorrijders.
Martin is binnen BurgerBelangen verantwoordelijk voor het dossier Sport en vrijetijd. Wil je meer van hem weten? Lees dan alles over hem op zijn eigen pagina>