Een update over het aanstaande busvervoer

Vervoerder Keolis heeft een concessie gedaan op het concept-vervoersplan 2026, na overleg met de gemeente en de provincie. Hierdoor blijven de haltes Centrum en Voorwijk behouden, maar komen er wel andere haltes te vervallen.

Hoe gaat lijn 341 nu rijden?
Lijn 341 rijdt voortaan in een eenrichtingslus. De route start bij het busstation en loopt via Amstel, Enk/Frankenhof, Steenstraat/Centrum, Voorwijk en De Geer. De haltes Kempenaar, Engdijk en Nieuwe Weg komen in deze aangepaste route te vervallen. Kom je vanuit Utrecht, dan is het busstation de eerste halte in Wijk bij Duurstede. Wie wil uitstappen bij De Geer, reist eerst een rondje door de stad.

Waarom vervallen nu andere haltes?
Volgens Keolis, de provincie en de gemeente zorgt het verminderen van het aantal haltes voor een snellere verbinding. De verwachting is dat dit tijdwinst oplevert voor reizigers. De vervallen haltes zouden bovendien het minst gebruikt worden, blijkt uit statistieken. Toch plaatsen wij vraagtekens bij de daadwerkelijke tijdswinst die hiermee wordt geboekt. Toch plaatsen wij vraagtekens bij de daadwerkelijke tijdswinst die hiermee wordt geboekt. Gemiddeld kost het stoppen bij een halte slechts 20 tot 30 seconden, en maximaal een minuut bij zeer drukke haltes en die hebben we in Wijk bij Duurstede niet. De vraag is dan ook of het schrappen van haltes werkelijk opweegt tegen het verlies aan bereikbaarheid voor inwoners in de getroffen wijken.

Zijn we blij met de concessie?
We zijn positief over het feit dat er geluisterd is naar inwoners die zich via sociale media, de petitie of de enquête hebben laten horen. Het is goed nieuws dat de binnenstad en de wijk Noorderwaard via lijn 341 bereikbaar blijven dankzij het behoud van de haltes Steenstraat/Centrum en Voorwijk. Tegelijkertijd zijn we teleurgesteld dat dit ten koste gaat van andere haltes. Voor reizigers vanuit De Geer en verder zijn de reismogelijkheden richting Wijk bij Duurstede nu flink beperkter.

Zitten we nu stil?
Zeker niet. We zijn met de gemeente in gesprek om te onderzoeken of alle haltes behouden kunnen blijven. Daarbij kijken we naar de mogelijkheid om in plaats daarvan enkele haltes in Utrecht te schrappen. Door bijvoorbeeld niet meer te stoppen bij haltes als IBB-laan en/of Sterrenwijk, worden studenten gestimuleerd om vaker gebruik te maken van lijn 9. Dit kan leiden tot tijdswinst én meer zitplaatsen voor reizigers die verder reizen dan deze haltes.

Als dat geen optie blijkt, pleiten we ervoor om in elk geval halte Engdijk te behouden en Enk/Frankenhof te laten vervallen. De beoogde hubfunctie van Enk/Frankenhof komt immers te vervallen nu lijn 341 toch via de Steenstraat en Zandweg rijdt. Het behoud van Engdijk komt ten goede aan bewoners van Parkwijk en De Enk.